Seksjonsleder for IT-utviklere

Seksjonsleder for IT-utviklere
Søknadsfristen på stillingen er dessverre utløpt og det er derfor ikke lenger mulig å søke. Ta gjerne en titt på våre andre ledige stillinger eller kontakt oss på adm@capus.no.

Nøkkelinformasjon

Stillingstittel:
Seksjonsleder for IT-utviklere
Arbeidsgiver:
Statens pensjonskasse (SPK)
Sted:
OSLO
Søknadsfrist:
Utløpt

Har du erfaring med utvikling, er du utadrettet og liker å lede mennesker? Da er du kanskje den nye seksjonslederen vi leter etter! I SPK har vi et fagmiljø som er stort nok til at vi har interessante utfordringer og muligheter, samtidig er vi små nok til at din mening påvirker teknologivalg og hvordan vi jobber. Til sammen er vi i dag cirka 70 utviklere og arkitekter som skriver kode. Vi er sammen om å løse et viktig samfunnsoppdrag, som innebærer å bidra til økonomisk trygghet for over en million medlemmer og deres familier.

Lederen for en av våre IT-utviklingsseksjoner går over i en annen stilling i SPK og vi søker derfor etter ny leder for denne seksjonen. Seksjonen består i dag av 15 utviklere som i hovedsak jobber med systemutvikling i java. En viktig oppgave vil også være avtalehåndtering og innleie av konsulenter, i tillegg til rekruttering av nye kollegaer. Derfor trenger vi deg som har et øye for og godt lag med talenter!

Stillingen rapporterer direkte til IT-direktør, og du vil inngå i ledergruppen i IT. Det betyr at du også bidrar aktivt inn i IT-ledelsen i SPK. Vi trenger spesielt deg som er utadrettet og som liker å holde deg oppdatert faglig og i bransjen.

IT i SPK
Statens pensjonskasse har et av Norges mest offensive IT-miljøer. Smidig står sterkt i vår organisasjon, og vi er opptatt av kontinuerlig forbedring og læring. Den pågående pensjonsreformen gir store oppgaver innenfor IT og forretningsutvikling i mange år framover. Fagmiljøet er stort og teller over 120 IT-medarbeidere inklusive konsulenter. Internt har vi ca. 80 ansatte under ledelse av IT-direktør Per Wold.

Hos oss utføres all utvikling i tverrfaglige team bestående av utviklere, arkitekter, driftere og domeneeksperter fra forretningssiden. Disse teamene sitter sammen og gjør all utvikling, slik at de har anledning til å følge kodebasen sin over tid. Våre egenutviklede systemer er for det meste basert på Java og Spring, og de er primært bygget på åpne rammeverk. Våre løsninger er relativt nye, og her finner du ingen stormaskinløsninger eller innkjøpte produktsuiter.

Utviklingsteamene organiserer i stor grad seg selv, og det legges vekt at de skal bli enda mer selvstyrte. Som seksjonsleder har du ansvar for kompetansebygging og personaloppfølging av utviklere. Du vil jobbe tett sammen med teamledere som følger opp sine utviklingsteam i det daglige.

Ansvarsområder

  • Seksjonsledelse med ansvar for faglig utvikling og administrativ oppfølging av medarbeidere
  • Avtaleforvaltning og leverandøroppfølging i form av konsulentinnleie
  • Bidra til at SPK er en synlig og attraktiv arbeidsgiver
  • Bidra til videreutvikling av SPKs virksomhetsarkitektur og digitaliseringsplaner i samarbeid med forretningssiden
  • Drive utadrettet samarbeid med andre offentlige virksomheter og aktører (DIFI, Altinn etc)
  • Holde deg oppdatert på offentlig digitaliseringsstrategi og føringer
  • Overvåke og vurdere mulighetene i nye teknologier og løsninger relevant for virksomheten
  • Bidra aktivt til profesjonell og helhetlig ledelse i IT-området

Kvalifikasjoner

  • Erfaring med IT-faglig ledelse og erfaring med personalledelse
  • Erfaring fra å jobbe sammen med forretningssiden for å utnytte mulighetene i videre digitalisering av virksomheten
  • Kompetanse og erfaring fra arkitekturarbeide på virksomhets- og/eller applikasjonsnivå
  • Erfaring fra utadrettet samarbeide (offentlige og private virksomheter), samt overvåking og vurdering av mulighetene i nye teknologier og løsninger som er relevant for virksomheten
  • Erfaring med systemutvikling og smidig utviklingsmetodikk og kontinuerlig leveranse. Vi anser det som en ekstra fordel om du selv har vært utvikler.  

Personlige egenskaper

  • God til å lede andre, kommunisere og engasjere
  • Forretningsorientert med evne til å se det store bildet
  • Utadrettet nettverksbygger med gode evner i kommunikasjon og samarbeide
  • Evne til å forstå og strukturere komplekse problemstillinger
  • Ansvarsbevisst og resultatorientert med gjennomføringsevne
  • Proaktiv og med evne og vilje til å drive forbedring i små og store steg

Vi tilbyr

  • Konkurransedyktige betingelser
  • Fornøyde kollegaer som gjerne deler kunnskap og erfaring i tillegg til kaker og idrettsprestasjoner
  • En spennende stilling i et sterkt fagmiljø og med store påvirkningsmuligheter
  • En trygg og forutsigbar arbeidsplass med lite byråkrati og en organisasjon som ønsker utvikling og forbedring velkommen
  • Mulighet til å løse SPKs samfunnsoppdrag der vi sørger for at pensjonister og uføretrygdede får lønn. Vi står overfor store reformer de kommende årene og her blir det mange oppgaver og høyt tempo!
  • Sentral plassering i nye lokaler på Skøyen med kort vei til buss, trikk og tog. Kontorløsningene har universell utforming, samt heis i bygget
  • I sykkelparkeringen i kjelleren kan du lade og vaske sykkelen før du skifter i garderoben. Der finner du både dusj og rene håndklær!
  • Vi har en av Norges beste pensjonsordninger, gode forsikringsordninger og mulighet for boliglån

For ytterligere informasjon om SPK, vennligst se firmaets hjemmeside: www.spk.no 

Dersom du har spørsmål knyttet til stillingen er du velkommen til å kontakte Partner i Capus Arne H. Underdal-Loktu på tlf 91 13 14 14/e-post al@capus.no eller Researcher Ida Lien Samuelsen på tlf 99 42 83 81/e-post is@capus.no. For å komme i betraktning til stillingen må du søke via linken "Søk her". Du skal da fylle ut et kort skjema med personalia, samt laste opp CV og søknad. 

Om arbeidsgiveren

Statens pensjonskasse er Norges største leverandør av offentlig tjenestepensjon. Vi forvalter pensjonsrettigheter på ca. 570 milliarder kroner for rundt 1 400 virksomheter og over én million medlemmer. Vi har ca. 400 ansatte og holder til i moderne lokaler på Skøyen i Oslo. Virksomheten er organisert i fire forretningsområder og fem støtte-/stabsområder.

Vi er på vei inn i en omfattende reformperiode med flere krevende og store utviklingsprosjekter. IT er et sentralt virkemiddel i den videre utviklingen av virksomheten. Reformarbeidet omfatter hele organisasjonen og krever tett samhandling mellom IT-området og forretningsområdene. 

Våre konsulenter

Arne H. Underdal-Loktu
Partner