Statnett har gjennom et tverrfaglig samarbeid utarbeidet 10 områdeplaner som til sammen utgjør ett av Statnetts viktigste verktøy for å levere på det grønne taktskifte. Områdeplanene legges til grunn for prioriteringer av prosjekter i Nettanleggsporteføljen og skal bidra til økt tempo og effektivitet i prosjektgjennomføringen.
Det vil i tiden som kommer være spesielt fokus på ressursstyring, og i stillingen som ressursallokerer vil du jobbe aktivt med å optimalisere ressursstyringen inn mot både pågående og kommende prosjekter i Nettanleggsporteføljen. Arbeidet skjer i samarbeid med både fagmiljøene, de enkelte prosjektmedarbeiderne og vårt produktteam innen Porteføljestyring. Du vil i tillegg bidra i arbeid med å sikre at vi har riktig verktøy, prosess og metodikk for effektiv ressursplanlegging og kompetanse innen MS Power apps og Power BI, som vil bli vektet positivt.
Hos oss blir du en del av et høyt kompetent fagmiljø i Seksjon for Portefølje- og prosjekteierstyring, som tilhører forretningsområdet Nett. Forretningsområdet har som ansvar å etablere nettportefølje, prosjektere, bygge, eie og drive Statnetts nettanlegg fra vugge til grav - både på land og til havs, slik at nettet understøtter Statnetts strategi. I vår seksjon har vi ansvaret for forretningsområde Netts leveranser inn i områdeplanarbeidet, hvordan nettprosjektene startes, planlegges og gjennomføres i en samlet og effektiv prosjektportefølje. Vi er i tillegg ansvarlig for ressursallokering, prosjekteierstyring, samt planlegging av egnede entreprise- og gjennomføringsmodeller.
Vi skal være med å realisere målbilder, veikart og vedtatt strategi, og søker derfor etter en ressurs allokering/koordinator med erfaring fra verktøy for ressursstyring eller lignende, og gjerne med interesse for teknologi. Du er analytisk, strukturert og opptatt av å både få og skape oversikt, samtidig som du trives med å samarbeide på tvers av team og fagområder.
Hos oss får du muligheten til å utvikle deg faglig og personlig, og vi kan garantere et inkluderende arbeidsmiljø med imøtekommende og vennlige kollegaer som heier på både deg og hverandre. Vi ser etter deg som brenner for smidige arbeidsprosesser og ønsker å være en viktig del av en spennende reise mot våre ambisiøse mål.
Arbeidssted kan være ved ett av våre kontorer i Alta, Trondheim, Sunndalsøra, Sandnes eller Oslo.
Høres dette spennende ut? Har du et ønske om å jobbe sammen med oss i Statnett for å bidra til å forme fremtiden? Da hører vi veldig gjerne fra deg!
Arbeidsoppgaver
- Arbeide med ressurallokeringen i Nettanleggsporteføljen på vegne av seksjonen og team porteføljestyring
- Avholde jevnlige bemanningsmøter for å sikre rett oppbemanning av kommende og pågående prosjekter
- Sikre optimal bruk av våre ansattes kompetanser og kapasiteter inn mot prosjektene, bla. gjennom kontinuerlig dialog med produktteam, linje- og prosjektledere
- Behandle og bruke data og analyser for å ta informerte beslutninger om ressursbruk i kommende og pågående prosjekter
- Delta i oppgaveløsning sammen med Team Porteføljestyring ift. utvikling og implementering av ressursstyringssystem
- Aktivt innarbeide nye løsninger og prosesser ift. ressursallokering som følge av kontinuerlig forbedringsarbeid
- Være en pådriver for å gjennomføre selskapets strategi
Kvalifikasjoner
Vi søker deg som har høyere utdanning (bachelorgrad eller tilsvarende) og relevant erfaring innenfor flere av områdene under:
- Fordel med erfaring innen ressurs- eller porteføljeplanlegging
- Kunnskap om ERP-systemer er en fordel
- Grunnleggende teknisk forståelse for å kunne samarbeide effektivt med utviklingsteam
- Erfaring med MS Power apps og Power BI
I tillegg er det ønskelig at du har:
- God organisasjons- og forretningsforståelse
- Gode skriftlige og muntlige kommunikasjons evner
- God anleggs- og kraftsystemforståelse
Personlige egenskaper
For oss er det viktig at du:
- Har et brennende engasjement for optimalisering, men ser det store bildet og tar bredere hensyn i betraktning
- Har meget gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Motiverer til samarbeid og samhandling på tvers av grensesnitt
- Er endringsvillig og pådriver av implementering av ny teknologi
- Har evne til å forstå brukernes behov og tilbakemeldinger for å drive kontinuerlig forbedringsarbeid
- Er både selvstendig og ansvarsbevisst, med god leveringsevne
- Er en team-orientert bidragsyter til det faglige og sosiale miljøet vårt
Vi tilbyr
- Varierte arbeidsoppgaver i et faglig sterkt miljø under utvikling
- Tverrfaglig arbeidsmiljø med gode kolleger
- Gode muligheter for faglig utvikling
- Konkurransedyktige betingelser
- Gode forsikrings- og pensjonsordninger
- Fleksibel arbeidstidsordning
- God kantineordning
- Firmahytter og bedriftsidrettslag
Capus er et av landets ledende og mest økonomisk solide kompetansemiljøer innen rekruttering. Selskapet består av erfarne konsulenter, en av markedets største Research & analyse-avdelinger og et dedikert Bid & Marketing team. Vi leverer kvalitetssikrede rekrutteringer av toppledere, ledere og fagspesialister. Vår kundeportefølje representerer et tverrsnitt av norsk næringsliv og offentlige virksomheter.