Leveranseområdeleder Kunnskap

Leveranseområdeleder Kunnskap

Nøkkelinformasjon

Stillingstittel:
Leveranseområdeleder Kunnskap
Arbeidsgiver:
Politiets IKT-tjenester (PIT)
Sted:
OSLO
Søknadsfrist:
24.09.2021

Evner du å realisere våre målsettinger? Vi ser etter deg som går i front med entusiasme, pågangsmot og som er opptatt av kontinuerlig utvikling. Du vil være en av de fremste til å se og forstå politiets behov, og hvordan teknologi kan brukes til å styrke utførelsen av politiets samfunnsoppdrag. Det krever deg som ser opp, frem og til siden; som er modig, visjonær, drivende og løsningsorientert.
 

Du vil ha muligheten til å påvirke verdiskapningen på et område over tid. Vi utvikler gode løsninger i nært samarbeid med fagmiljøene og brukere, med kapasitet og kompetanse fra ulike avdelinger og basert på gode teknologivalg. Derfor er samhandling på tvers helt avgjørende. For å lykkes må du utforme mål og retning og kontinuerlig holde oversikt over nye og pågående initiativ. Du må evne å organisere arbeidet i team og prioritere slik at vi skaper mest mulig verdi for brukere og politiet. Kontinuerlig dialog med de ulike personal- og kompetanselederne vil også være blant dine viktigste prioriteringer. Stillingen rapporterer direkte til politiets IT-direktør.

Som leder for kunnskap vil du sette agendaen for informasjonshåndtering og dataflyt i politiet. Informasjon er politiets gull, og kunnskap er sentralt for alle virksomhetsområdene når politiet skal utføre sitt samfunnsoppdrag. Sentrale fokusområder er kommunikasjon med brukere og publikum, dialog med eier og premissgiver og koordinering av produktutvikling innenfor området. Du har evne til å identifisere sentrale kapabiliteter innenfor datafangst, prosessering og presentasjon, som gir verdi både til sluttbrukere og andre leveranseområder. Du vil være sentral i å bygge både kompetanse og produkter som sørger for at alle får den informasjonen de trenger – når de trenger den. 

Arbeidsoppgaver

  • Sette tydelig mål og retning for leveranseområdet og motivere for resultater
  • Tilrettelegge for effektiv utvikling gjennom tverrfaglige og autonome team
  • Se helhetlig på leveranser og initiativ i tett dialog med forretningssiden (politifag), og sammen sikre hensiktsmessig finansiering og forankring
  • Jobbe i team med øvrige leveranseledere der dere sammen bærer ansvar for helheten og nødvendige prioriteringer
  • Følge opp, støtte og sikre at teamene gjennomfører hensiktsmessige målinger
  • Budsjettansvar for leveranseområdet
  • Prioritere, styre og følge opp leveranser, herunder balansere brukerverdi mot handlingsrom
  • Være en aktiv pådriver for digitalisering av politiet
  • Ta initiativ til bemanningsavklaring med avdelingene, og tilrettelegge for kompetanseutvikling og deling på tvers av organisasjonen
  • Lede med sikkerhet i fokus og bygge en solid sikkerhetskultur

Kvalifikasjoner

  • Høyere relevant utdanning. Relevant erfaring kompensere for manglende formell utdanning.
  • Erfaring som leder fra relevant virksomhet og på relevant strategisk nivå
  • Erfaring fra ledelse innen produktutvikling er en fordel
  • Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
  • Stillingen forutsetter sikkerhetsklarering på nivå HEMMELIG og autorisasjon. Du må kunne sikkerhetsklareres på nivå HEMMELIG og autoriseres før tiltredelse. Les mer
    her: https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/   

Personlige egenskaper

  • Evner å sette retning, utarbeide mål og prioritere løpende
  • Være visjonær, tydelig og strukturert
  • Utpreget gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • Evne til å skape gode relasjoner på tvers av større organisasjoner
  • Motiverende og engasjere kunnskapsmedarbeidere på høyt nivå
  • Selvstendig og beslutningsdyktig
  • Stor arbeidskapasitet og god gjennomføringsevne

Vi søker deg som er

  • Samfunnsengasjert og kvalitetsbevisst med evne til å se flere perspektiv
  • Faglig nysgjerrig og opptatt av læring, kontinuerlig forbedring og kompetansedeling
  • Initiativrik og opptatt av å skape verdi for bruker og samfunn i samarbeid med andre
  • Opptatt av å bygge en åpen og tillitsbasert kultur der vi gir og mottar feedback som en naturlig del av arbeidsdagen

Vi tilbyr

Hos oss blir du del av et hyggelig og uformelt arbeidsmiljø med åpne, faglige diskusjoner og utforsking av gode og nye løsninger. Vi jobber tett med brukerne våre, og har fokus på den verdien løsningene våre skaper for publikum og våre brukere.

  • Muligheten til å bidra i politiets viktige samfunnsoppdrag
  • Faglige utfordringer med store utviklingsmuligheter
  • Spennende og fremtidsrettet teknologi 
  • Et aktivt og hyggelig arbeidsmiljø, og fleksibilitet mht. arbeidssted
  • Gode arbeidsbetingelser med blant annet mulighet for trening i arbeidstiden 
  • Stillingen avlønnes som 1538 fagdirektør i lønnsspenn kr. 1 100 000 – 1 300 000, avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. 

Som ansatt i Politiets IKT-tjenester blir du medlem i Statens pensjonskasse, med blant annet gode forsikringsordninger og mulighet for boliglån (se SPK.no for mer informasjon).

Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling 

Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Søknad og CV registreres elektronisk i vårt rekrutteringssystem WebCruiter (via Søk på stilling). Alle vitnemål og attester skal skannes inn og lastes opp samtidig.

Politiets IKT-tjenester (PIT) er politiets egen IT-leverandør. Vi er rundt 600 teknologer, og har hovedkontor på Majorstua i Oslo. I tillegg har vi medarbeidere i de 12 politidistriktene samt sambandsavdeling på Jaren. Våre verdier er å være fremoverlent med brukerfokus gjennom samarbeid, og alt vi gjør skal bidra til at politiet får løst det viktige samfunnsoppdraget.

Om arbeidsgiveren

Hver gang politiet er på oppdrag, står teknologi sentralt. Politiet jobber for trygghet i hjemmet, i nærmiljøet, i trafikken og på nett. Etaten har også viktige oppdrag knyttet til rikets sikkerhet. I dette arbeidet må IT-systemene fungere 365 dager i året, for verken politiet eller de kriminelle tar fri.

“Politiets IKT-tjenester (PIT) er en pådriver for digitalisering i politiet. Vi er teknologer med et oppdrag, og vet at effektivt politiarbeid ikke kan gjøres uten fremtidsrettet teknologi. Nå øker vi trykket på digitaliseringen, som vil bety store endringer i organisasjon, arbeidsform, teknologi, virksomhetsstyring og kultur. Vi skal bevege oss fra store prosjekter til kontinuerlig produktutvikling i tverrfaglige team. Derfor har vi utviklet et nytt organisasjonsdesign for PIT for å være bedre rustet for transformasjonen vi har påstartet. Vi har behov for flere nye ledere som sammen kan sette fart på vårt digitaliseringsarbeid slik at vi kan møte fremtidens brukerforventninger og kriminalitetsutfordringer.”
Catherine Janson, IT-direktør

Våre konsulenter

Søk på stillingen