Vil du være med å realisere Statnett sine strategiske mål i årene fremover?

Vil du være med å realisere Statnett sine strategiske mål i årene fremover?

Nøkkelinformasjon

Stillingstittel:
Senior forretningsanalytiker
Arbeidsgiver:
Statnett SF
Sted:
OSLO
Søknadsfrist:
02.10.2024

Kontakt konsulent

Jenny Conradi

Rådgiver Research & Analyse

Johannes Westersø

Partner

Vi søker en senior forretningsanalytiker til det vi mener er Norges mest spennende jobb innenfor anskaffelsesområdet! Du vil i rollen inneha ett stort ansvar og ha en betydelig rolle i å realisere Statnett sine strategiske mål i årene fremover!

Anskaffelsesavdelingen i Statnett er en konsernfunksjon med ansvar for å legge rammer for og gjennomføre anskaffelser til Statnetts prosjekter, drift og øvrige administrative funksjoner. Policy for anskaffelser med understøttende instruks definerer prinsipper og beste praksis for å sikre kostnadseffektive anskaffelser. Avdelingen skal sikre lavest mulige livsløpskostnader i samarbeid med øvrige enheter i selskapet og leverandørindustrien. Stillingen har organisatorisk tilhørighet i Anskaffelsesavdelingens seksjon for System, Masterdata og analyse, i forretningsområdet Nett.

Vi søker en fremoverlent, initiativrik og resultatorientert senior forretningsanalytiker som vil få ansvar for å planlegge og gjennomføre analyser innenfor alle deler av Statnetts anskaffelser. Du har en god samfunnsøkonomisk forståelse og en iboende nysgjerrighet for mekanismene i leverandørmarkedet og en stor drive til å proaktivt jobbe med analysene for å identifisere muligheter og gevinstpotensial. Du elsker at du ikke bare har ansvaret for å gjennomføre analyser, men at du selv har en stor del av ansvaret for å utvikle analyseområdet som helhet.

Du vil i rollen jobbe tett med fagfolk innenfor ulike områder for å forstå hvilke faktorer som må hensyntas i analysene. Rollen vil jobbe tett mot Statnetts kategoriteam for å bistå dem med analyser og annet beslutningsunderlag, slik at de kan drive målrettet forbedringsarbeid.
 

Arbeidsoppgaver

  • Være anskaffelsesenhetens spydspiss innenfor økonomi, analyse og rapportering
  • Analyser av enhetspriser, leverandørmarkedsanalyser, spendanalyser og behovsanalyser
  • Lede arbeidet med forbedring av (analyse)verktøy / benchmarking
  • Bistå i arbeidet med å forbedre styringssystemer i anskaffelsesenheten
  • Utvikling og vedlikehold av datamodeller til bruk måling av kostnadsutvikling og –estimering
  • Delta og lede tilretteleggingen av programkontoret for kategoriledelse aktiviteter, herunder programkontorets rapportering til konserndirektør
  • Oppgaver knyttet til kategoriteamene vil være deltakelse med prosess- og analysestøtte i kategorimøter, og støtte tilbakeføring av læring og erfaringer fra prosjektene/drift
  • Sikre god fremdrift i kategoriarbeidet, kommersielt fokus og bistand i realisering og måling av kostnadsreduksjoner/besparelser, være en god diskusjonspartner, samt sikre god koordinering mot de kommersielt og teknisk ansvarlige for kategoriteam
  • Gjennomføre kurs i Prosjektakademiet

Kvalifikasjoner

  • Mastergrad innen økonomi/teknologi eller tilsvarende
  • Minimum 3-5 års arbeidserfaring fra analysearbeid innen økonomi/innkjøp
  • Samfunnsøkonomisk forståelse
  • Erfaren bruker av Excel og evne til å behandle store datamengder
  • God forretningsforståelse og grunnleggende teknisk forståelse
  • Det er en fordel om du har erfaring og kompetanse innen innkjøp og kategoriledelse
  • Erfaring og interesse for prosjektledelse og ledelse av endringsprosesser
  • Positiv innstilling og interesse for å understøtte kolleger med ulike praktiske problemstillinger

Personlige egenskaper

  • Evne til å jobbe strukturert og selvstendig
  • Grundig og analytisk, med pragmatisk vurderingsevne
  • Evne til å arbeide overordnet, helhetlig og strategisk
  • Være pådriver, handlekraftig og gjennomførings-sterk
  • Sterke kommunikasjonsevner

Vi tilbyr

  • En sentral rolle i anskaffelsesavdelingen
  • Utfordrende oppgaver i en spennende virksomhet med høyt kompetansenivå
  • Bred kontaktflate internt og eksternt
  • Godt arbeidsmiljø i moderne lokaler
  • Gode kollegaer som støtter og utvikler hverandre
  • Konkurransedyktige betingelser
  • Aktivt sosialt miljø, bedriftsidrettslag, firmahytter mm

Hvorfor jobbe i Statnett?

  • Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
  • Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
  • Vi er opptatt av å skape interne karriereveier og utvikle våre medarbeidere
  • Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid

For å fremme mangfold og variasjon blant våre 1530 ansatte ønsker vi søkere uavhengig av etnisk bakgrunn, kjønn og alder.


Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk med hjemmel i energiloven og følger sikkerhetskrav fra norske myndigheter ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.

Om arbeidsgiveren

Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.

Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.

Våre konsulenter

Jenny Conradi

Rådgiver Research & Analyse

Johannes Westersø

Partner

Søk på stillingen