Er du den strategiske IT-avdelingssjefen Stortinget ser etter?

Er du den strategiske IT-avdelingssjefen Stortinget ser etter?
Det er dessverre ikke mulig å søke på stillingen lenger da vi har funnet rett kandidat. Ta gjerne en titt på våre andre ledige stillinger eller kontakt oss på adm@capus.no.

Nøkkelinformasjon

Stillingstittel:
avdelingssjef IT
Arbeidsgiver:
STORTINGET
Sted:
OSLO
Søknadsfrist:
Løst

Kontakt konsulent

Maria Fidje

Rådgiver Research og Analyse

Stortinget har ambisiøse mål om modernisering og digitalisering. Målet er et tydeligere brukerperspektiv på utvikling av våre tjenester og mer moderne IT-verktøy som tilrettelegger for effektiv samhandling, bedre bevaring av dokumentasjon og styrket informasjonssikkerhet. Til det trenger vi en tydelig og strategisk avdelingssjef til å lede vår IT-avdeling. 

Vi søker en avdelingssjef som har erfaring med å lede gjennom endringer, har gode kommunikasjonsevner og vil være med på å utvikle og modernisere Stortinget, Norges demokratiske hjerte. 


Arbeids- og ansvarsområde
 

Som avdelingssjef IT har du ansvaret for IT-sikkerhet, drift, forvalting og utvikling av Stortingets IT-systemer og -tjenester. Avdelingen har seks seksjoner med tilhørende seksjonssjefer som rapporterer til avdelingssjefen. I alt består avdelingen av 56 ansatte. Avdelingssjefen rapporterer til Stortingets direktør og er med i direktørens ledergruppe.   

Rollen innebærer utstrakt samarbeid på tvers i virksomheten for å sikre effektive og gode tjenester. Det er viktig med en brukerorientert tilnærming, og det er derfor nødvendig med god forståelse for behovene til våre brukere, både representantene, partigruppene og de ansatte i Stortingets administrasjon som understøtter det politiske arbeidet. 

Det er viktig at du evner å levere gode beslutningsgrunnlag til direktøren og Stortingets presidentskap og kan være en tydelig rådgiver i IT- og utviklingsorienterte spørsmål. Det er ønskelig at du tar en aktiv rolle i direktørens ledergruppe, og kan bidra i ledergruppens arbeid med modernisering av virksomheten også ut over det digitale. 

Av personlige egenskaper legger vi stor vekt på gode kommunikasjonsevner og at du trives med å være bindeledd mellom ulike fag- og kompetanseområder. Du er smidig, men evner å ta prinsipielle beslutninger og å implementere og forankre disse i avdelingen og virksomheten for øvrig.  



Kvalifikasjoner

Det kreves:

  • relevant høyere utdanning på mastergradsnivå. Lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • erfaring med IT-ledelse på et strategisk nivå
  • erfaring med endringsledelse
  • meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, som er arbeidsspråket. I tillegg må du ha gode engelskkunnskaper  

Den som ansettes, må kunne sikkerhetsklareres for nivå Hemmelig.  


Personlige egenskaper

Vi søker deg som: 

  • er en god faglig leder for ledere og kunnskapsarbeidere  
  • evner å se hele virksomheten i sammenheng, er god til å kommunisere og har solid gjennomføringsevne   
  • evner å kombinere strategisk og operativ ledelse med virksomheten og brukeren i sentrum  
  • er strukturert og resultatorientert  

Vi legger stor vekt på personlig egnethet og gode lederegenskaper.     


Vi tilbyr

Stillingen inneholder varierte og spennende arbeidsoppgaver med stor grad av frihet og muligheter for personlig utvikling. Vi kan tilby et godt arbeidsmiljø og en unik arbeidsplass sentralt i Oslo sentrum. Stillingen lønnes etter Statens lederlønnssystem. Fra lønnen trekkes 2 % til innskudd i Statens pensjonskasse. For stillingen gjelder seks måneders prøvetid.  

Stortinget er opptatt av mangfold, og ønsker å være en arbeidsplass som speiler befolkningen. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Stortinget legger arbeidsforholdene til rette for personer med nedsatt funksjonsevne.  I samsvar med offentleglova kan en søker offentliggjøres selv om han/hun har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Vedkommende vil i så fall bli varslet og gitt anledning til å trekke søknaden.  

Spørsmål om stillingen kan rettes til Stortingets direktør Kyrre Grimstad, telefon 23 31 35 59 eller Jonas Rambæk, partner i Capus, telefon 932 42 133. 

Søknad, CV og attester/vitnemål skal fortrinnsvis sendes elektronisk via siden "Søk stillingen" innen 13. september 2022. Før søknadsfristens utløp kan attester og vitnemål eventuelt sendes per post til Stortinget, postboks 1700 Sentrum, 0026 Oslo. Merk konvolutten med HR-seksjonen og stillingens tittel. Attester og vitnemål returneres ikke.  

Her er lenke til vår personvernerklæring:

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Administrasjonen/stortinget-som-arbeidsplass/personvernerklaring--rekruttering/

Personvernerklæringen gir deg informasjon om hvordan Stortinget behandler dine personopplysninger når du søker jobb hos oss.  

Om arbeidsgiveren

Stortingets administrasjon har som formål å organisere og utvikle det parlamentariske arbeidet, og legge til rette for at stortingsrepresentantene kan ivareta sine verv. Vi formidler kunnskap om folkestyret og Stortingets virksomhet, og vi tar vare på Stortingets bygninger, historiske verdier og kunst.

Stortingets administrasjon er organisert i 7 avdelinger og har rundt 500 medarbeidere.

Våre verdier er «hjelpsom, ansvarlig, pålitelig og åpen».

Våre konsulenter

Jonas Rambæk

Partner

Maria Fidje

Rådgiver Research og Analyse