Slik tiltrekker du deg de beste kandidatene

Skal virksomheten lykkes, trenger du topp kompetanse. Men konkurransen om de beste kandidatene er svært tøff. Hva gjør egentlig at du blir attraktiv for nye ansatte i jobbmarkedet?

  • Dato publisert: 26.04.2023

Selv om økonomien ikke lenger går så det suser, er kampen om de beste kandidatene fortsatt hard. Partner Steinar Nilsen og rådgiver Ida Kristiansen i rekrutteringsbyrået Capus gir her sine beste råd til hvordan din virksomhet bør posisjonere seg for å kuppe de beste kandidatene. 

1. Konkurransedyktig lønn

Skal du ha de beste medarbeiderne, er lønnsnivå og betingelser helt sentralt.  

Vi ser at kandidater i stadig større grad har gjort hjemmeleksa og vet hva lønnsnivået for tilsvarende stillinger er. De fleste er også bevisst betingelser utover lønn, som pensjonsordning, bilordning og betalt treningsavgift.  

Skal du ha de beste kandidatene må du altså sette deg inn i hva lønnsnivået for denne stillingen er i markedet – og hva som er vanlige frynsegoder kandidatene kan vente seg hos konkurrentene.  

Tilbyr du en lønn som ligger under det kandidaten tjener i dag – eller det de får hos konkurrentene – så kan du heller ikke vente at du får signaturen på arbeidsavtalen.

2. En positiv bedriftskultur

Jobben er en helt sentral del av livene våre. Vi tilbringer mange timer hver dag på jobb. Har du lyktes med å skape en positiv bedriftskultur, så går ryktene fort. Mistrives medarbeiderne på jobb, kan du være sikker på at det ryktet spres enda raskere. 

Skal du skape en positiv bedriftskultur, bør du tenke hvordan bedriften jobber med et støttende og samlende arbeidsmiljø, hvordan dere legger til rette for at jobb og familieliv går opp for den ansatte og om medarbeideren føler at bedriften satser på karriereutvikling.

3. En sterk merkevare

Arbeidsgiverens merkevare, også kalt Employer Brand, er viktig for å tiltrekke de beste hodene. Har du merkevaren, tiltrekker du også de beste kandidatene. Har du en svak merkevare, risikerer du at kandidatene velger konkurrenten. Vær forberedt på at kandidater googler bedriften før de velger om de skal søke eller ikke. 

Det er slett ikke nødvendigvis slik at du må være en størst i markedet eller innen den kuleste bransjen for å ha et sterkt Employer Brand. Vi ser at mindre selskaper og bedrifter innen mer tradisjonell virksomhet kan ha svært sterk merkevare og gjennom dette er attraktive for kandidatene. 

Employer Brand bygges gjerne gjennom markedsføring og kommunikasjon som viser bedriftens verdier, mål og kultur.  

Gjennom vårt eget marketingbyrå kan vi bistå dere i å utvikle og bygge merkevare og Employer Brand. Ta kontakt, så finner vi en løsning for dere!

4. Muligheter for faglig utvikling

Vår erfaring fra en rekke rekrutteringer er at faglige utviklingsmuligheter er svært viktig for de beste kandidatene.  

Skal du være en attraktiv arbeidsgiver må du ta stilling til muligheter for opplæring og etter- og videreutdanning. Du bør vurdere om en mentorordning kan være aktuell, og du bør skissere hvordan kandidaten kan vokse og utvikle karrieren i selskapet. 

Her er vi gjerne en sparringspartner, for å diskutere hvordan dere kan legge løpet for en faglig utvikling og en karrierestige tilpasset den enkelte stilling. 

5. Et innovativt og fremtidsrettet arbeidsmiljø

Spesielt i enkelte fagmiljøer og bransjer er det viktig å vise at man er nytenkende og innovativ.  

Det kan være at dere er fleksible i arbeidssted. Vi ser at muligheten for hjemmekontor har blitt svært viktig for mange kandidater.  

Men det kan også være å tilby den siste teknologien, innovative kontorlokaler eller miljøskapende arrangementer, som quizkveld eller jobb-bowling.  

Stikker en seg litt ut, så er sjansen for å tiltrekke seg den riktige kandidaten litt større.

6. Du må selge deg, stillingen og selskapet inn til kandidaten

Vi kjenner alle til jobbintervjuet, der du som kandidat skal selge deg inn til ny arbeidsgiver. I dag er situasjonen i mange tilfeller snudd på hodet. 

Nå er det du som arbeidsgiver som skal selge deg, stillingen og selskapet inn til kandidaten. Som ved alt annet salgsarbeid, må du legge deg en strategi for hvorfor kandidaten skal velge akkurat dere. Dette er et område vi jobber svært mye med i rekrutteringsarbeidet, fordi vi vet at den rette salgsstrategien er nødvendig for å få den beste kandidaten med på laget. 

Så hva er fasiten? 

Skal du være en attraktiv arbeidsgiver må du ha et bevisst forhold til lønnsnivå og betingelser for den enkelte stilling, du må legge til rette for en bedriftskultur som folk trives i, du må kløktig bygge din merkevare, du må vise medarbeiderne at de utvikles og bygger karriere, og du må tenke på hvilket arbeidsmiljø du som arbeidsgiver skal preges av. Så må du faktisk selge inn stillingen til kandidaten.  

Jobber du riktig på alle disse områdene, er du godt posisjonert til å tiltrekke deg de aller, aller beste medarbeiderne.  

Trenger du hjelp til dette? Da bør du ta kontakt med oss.  

Har du alt i boks, men trenger bare den siste hjelpen med rekrutteringen? Da bistår vi selvsagt også mer enn gjerne! 

Ida Kristiansen

Rådgiver Research og Analyse