Key information
Job title:
Employer:
Place:
Application deadline:
Contact consultant
Sporveien søker etter en erfaren og engasjert økonomisjef som blir sentral i virksomhetsstyring og forretningsutvikling, og vil utvikle og følge opp både konsern og virksomheter innen økonomi. Motiveres du av å være en del av en fremtidsrettet bedrift med et viktig samfunnsoppdrag og stort mangfold? Da er dette noe for deg.
Vår nye økonomisjef vil være ansvarlig for planlegging og rapportering, samt utvikling av retningslinjer og verktøy som sikrer konsistent rapportering. I tillegg vil økonomisjefen ha ansvar for langtidsmodellering av konsernets drift, investeringer og finansiering, og drive utviklingsarbeid innenfor analyse og digitalisering på økonomiområde. Man vil være en aktiv bidragsyter i beslutningsprosesser knyttet til investeringer, samt jobbe med å identifisere, estimere og kontrollere kostnader og inntekter knyttet til risiko. Stillingen rapporterer til CFO, og har personalansvar.
Områder økonomisjefen vil ha ansvar for:
- Rapportering til ledelse og styret – planlegging og leveranse
- Fagutvikling på økonomiområde
- Utvikling av og rapportering på sentrale KPIer
- Prognoser, budsjetter – planlegging og leveranse
- Prosjektarbeid
- Digitalisering og bruk av data
Vi ser for oss at du har høyere økonomisk utdannelse på masternivå, og at du har erfaring fra de fleste områdene innenfor økonomi, controlling, analyse mm. Du må være dyktig på analyseverktøy (Tableau, PowerBI, el.), PowerPoint, Excel og ERP. Det er viktig i denne rollen å være resultatorientert, strategisk og analytisk.
Som person tror vi du har gode samarbeidsevner og klarer å fasilitere tverrfaglige prosesser. Du er forretningsorientert med kommersiell forståelse. Du har høy integritet og etisk standard, og kan kjenne deg igjen i Sporveiens verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende.
I tillegg til en spennende og viktig stilling kan vi tilby:
- Engasjerte og dyktige kollegaer og fagmiljøer, som legger vekt på trivsel, mangfold og humor
- Gode muligheter for videreutvikling og kompetanseheving, pågående lederutviklingskurs for alle Sporveiens ledere
- Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
- Svært god pensjonsordning
- Sentrale og nyoppussede lokaler
- I Sporveien har fast ansatte og familie mulighet for å få fribillett inntil sone 2 på Ruter sitt rutenett i Oslo og Akershus
- Trimrom, treningsstøtte og bedriftsidrettslag
- Du kan med stolthet fortelle familie og venner at du jobber med noe samfunnsnyttig
Dersom du har spørsmål eller er nysgjerrig på rollen, er du velkommen til å kontakte Capus ved partner/rådgiver Johannes Westersø tlf. 95 17 91 69 eller rådgiver Jenny Conradi tlf. 90 83 30 14. Vi setter gjerne opp en prat på video, eller tar en kaffeprat med deg.
About the employer
Sporveien leverer reiser med trikk, T-bane og buss med hovedvekt i Oslo og Viken. Selskapet eier og forvalter også eiendom og infrastruktur for trikk og T-bane. Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser og fraktet 155 millioner passasjerer i 2020. Konsernet har 3700 ansatte og en omsetning på 4,7 milliarder kroner.
Konsernsenteret har ansvaret for de strategiske og overordnede føringene for alle resultatenhetene og selskapene i konsernet. Senteret består av hovedområdene Økonomi og finans, HR, Kvalitet og HMS, Kommunikasjon og samfunnskontakt, Markedstjenester, Dokumentsenter, Strategi og konsernutvikling, Digitalisering og innovasjon, IT, Konsernjuridisk og compliance og Eiendom.
I Sporveien er vi stolte av våre verdier; Pålitelig, Engasjert og Samhandlende. Vi er opptatt av at våre ansatte kan identifisere seg med og etterleve disse verdiene hver dag. Vi er også stolte av vårt mangfold blant ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder.
Det er 166 ansatte i konsernsenteret.