Slik går du frem for å bli en attraktiv arbeidsgiver
Lurer du på hva som skal til for å bli oppfattet som en attraktiv arbeidsgiver for kandidater? Her er fem tips som hjelper deg med din Employer Branding-strategi.
- Forfatter: Maria Caroline Skrede
- Dato publisert: 21.10.2022
Definer hva dere ønsker å oppnå med Employer Branding-strategien deres.
Dagens arbeidsmarked preges av høy etterspørsel etter kvalifiserte kandidater og et stadig voksende kandidatunderskudd. Med mange jobbmuligheter er det mer krevende enn tidligere å både beholde og tiltrekke seg kompetente ansatte. Nettopp derfor bør Employer Branding være et viktig satsningsområde fremover.
Men, hva skal egentlig til for å bygge merkevare som en attraktiv arbeidsgiver og skape et sterkt Employer Brand? Denne guiden hjelper deg i gang.
1. Kartlegg nåsituasjonen
Et godt strategiarbeid bør alltid starte med å innhente relevant innsikt. Kartlegg hvordan selskapet blir oppfattet i dag ved å se på tidligere medarbeiderundersøkelser.
Vurder om det er hensiktsmessig å gjennomføre en ny undersøkelse eller dybdeintervjuer med ansatte. Her kan det være lurt å snakke med både nyansatte, ansatte som har vært ansatt i en lengre periode samt tidligere ansatte.
Ta en kikk på omdømmeundersøkelser og kåringer av de mest attraktive arbeidsplassene. Hva kjennetegner arbeidsgiverne som kommer høyt opp på listen og i hvilken grad gjenspeiler dette seg i ditt selskap?
Se også på hvilke tiltak som allerede har blitt iverksatt for å styrke omdømmet. Hva har gitt gode resultater og bør videreføres, og hva har ikke fungert så godt, men er viktig lærdom i det videre arbeidet?
2. Definer mål og målgrupper
Definer hva dere ønsker å oppnå med Employer Branding-strategien deres. Typiske mål kan være flere kvalitetsansettelser, kortere rekrutteringsprosesser, økt kandidattilfang, færre oppsigelser eller en kombinasjon av flere av disse.
I tillegg til å definere hva dere ønsker å oppnå, bør dere definere hvem dere primært ønsker å nå. For eksempel vil IT-ressurser sannsynligvis ha andre krav og forventinger til en arbeidsplass enn det helse-ressurser har. Derfor er det viktig at Employer Branding-strategien spisses og tilpasses med de definerte målgruppene i bakhodet.
Søker du nye ansatte? Ta kontakt for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med rekruttering!
3. Ha et tydelig medarbeiderløfte
Et medarbeiderløfte, eller Employer Value Proposition (EVP) som det kalles på engelsk, skal gi svar på hvorfor en kandidat skal velge nettopp din arbeidsplass og hva som gjør selskapet unikt.
Ofte knyttes medarbeiderløftet til selskapets verdier eller visjoner. Medarbeiderløftet skal være tydelig, konkret og oppleves som genuint.
4. Ta vare på de ansatte
De ansatte er dine viktigste ambassadører og det er viktig å ikke glemme hvilken betydning de har for bedriftens omdømme. Skal du beholde dyktige ansatte må du ivareta deres ønsker og behov.
Hva som vektes høyest varierer, men elementer som trivsel, utviklingsmuligheter og yrkesstolthet står ofte sentralt.
5. Vis hvem dere er, og hva dere står for!
Hvilket førsteinntrykk får potensielle jobbsøkere når de besøker nettsiden eller de sosiale mediene deres? Og kanskje enda viktigere; hvilken historie om dere selv forteller dere de besøkende?
En god og gjennomgående bedriftsprofil bidrar til å styrke bedriftens omdømme. Prioriter å alltid ha en god og oppdatert karriereside som viser hvilke karriere- og utviklingsmuligheter som finnes i selskapet, fremhev dyktige ansatte og la de besøkende bli kjent med bedriftens medarbeiderløfte og samfunnsverdier.
Glem heller ikke betydningen av sosiale medier og sørg for å utarbeide gode strategier som tar kanalene på alvor, og som får frem hvorfor nettopp din arbeidsplass er et spennende sted å arbeide.
Trenger du hjelp til å bygge ditt Employer Brand?
Vårt dyktige markedsteam hjelper deg gjerne med både rådgivning og målrettede kampanjer. Ta kontakt for en uforpliktende prat om Employer Branding.