Er konsulentlivet noe for deg?

Er du interessert i faglig utvikling, er tilpasningsdyktig og løsningsorientert, og trives med en hverdag der du skaper stor verdi for dine oppdragsgivere? Da bør du kanskje vurdere en tilværelse som konsulent. Men hva skal til for å bli en dyktig konsulent – og hva har du igjen for det?

  • Dato publisert: 18.10.2023

Kristina Peltola i Capus AB i Sverige og Paul Konow i Capus Financials i Norge jobber begge med formidling av dyktige konsulenter til noen av Nordens største virksomheter. De har gode tips til deg som vurderer om du vil ta konsulentoppdrag.

Du bør ha faglig innsikt

Du bør ha høyere utdanning fra høyskole eller universitet innen faget du søker konsulentoppdrag i. Du bruker i tillegg tid på å holde deg oppdatert, både på faglig utvikling, men også på verktøy som benyttes innen ditt fagområde. Du må være trygg i faget og trygg i rollen.

Du bør ha bred arbeidserfaring

Du har gjerne noen års arbeidserfaring allerede. Det er positivt om du har jobbet i større nasjonale eller internasjonale miljøer. Og du har gjerne hatt flere ulike arbeidsgivere, noe som viser at du raskt lærer og kommer inn i ny jobb og umiddelbart kan bidra med verdi hos kunden du jobber for.

Du er nysgjerrig og fleksibel

Dersom du er trygghetssøkende, liker langsiktig planlegging og helst vil ha en så stabil arbeidshverdag som mulig, så er neppe konsulentoppdrag det som passer deg best. Du bør være nysgjerrig, åpen og fleksibel. Du liker rett og slett at ingen dager er like. Samtidig evner du raskt å sette deg inn i oppdragsgiverens virksomhet, bransje og business.

Hva skal til for å lykkes?

Først og fremst må du like å brette opp ermene og trå til for oppdragsgiveren din. Du løser de utfordringene du får kastet på deg, uten å forvente at alt er tilrettelagt. Du kommer sjelden til dekket bord, og må raskt sette deg inn i systemer, rutiner og arbeidsoppgaver som du kanskje ikke kjenner så godt til fra før. Samtidig må du være trygg nok til å våge å skape verdi for kunden gjennom å utfordre organisasjonen på områder der du ser behov for forbedringer.

Fordelene ved konsulentlivet

Det kan virke som kravene til å bli en dyktig konsulent er mange. Men det er også fordelene ved jobben! Du får muligheten til å bygge et uvurderlig nettverk for den videre karrieren. Du får varierte og spennende arbeidsoppgaver hos takknemlige oppdragsgivere. Ofte blir du hentet inn for å bistå organisasjoner som er i endring, og du får være en sentral bidragsyter i å bygge noe nytt. Du lærer systemer, verktøy, arbeidsmåter, virksomheter og bransjer på en måte som få andre er forunt.

Vil du bli konsulent?

Ta kontakt med oss dersom du tenker at du kan bidra for våre kunder!

Capus Financials i Norge tilbyr konsulenttjenester innen økonomifeltet. Vi kan bistå din organisasjon med konsulenter innen finans, økonomi og regnskap, og har spisskompetanse på oppdrag som Business Controller, Finance Controller, Group Controller, regnskapssjef, og lønnsansvarlig. Vi løser også oppdrag innen konsernregnskap, systemutfordringer samt lederstillinger.  

Capus AB i Sverige tilbyr konsulenttjenester og bemanningsløsninger innen HR, administrasjon, økonomi, life science, forretningsutvikling, samt IT og teknologi. Konsulentoppdragene løses både i Sverige og internasjonalt. Konsulentene kan støtte din virksomhet både i kortere og lengre oppdrag, både på hel- og deltid.

Trenger du en konsulent?

Har din virksomhet behov for støtte i kortere eller lengre perioder, eksempelvis ved større organisasjonsendringer, sykefravær eller i foreldrepermisjoner? Ta kontakt med oss, så finner vi en løsning!

Paul Konow

Paul er partner i Capus Financials, med bakgrunn fra regnskap og revisjon. Han har lang erfaring fra rekruttering og utleie av økonomikonsulenter til private og offentlige virksomheter. Kontakt Paul her.

Kristina Peltola

Kristina er recruitment consultant i Capus AB, og har jobbet I en årrekke med rekruttering og utleie av konsulenter til større virksomheter, både innen HR, tekniske roller, administrasjon, IT og økonomi. Kontakt Kristina her.