Disse tabbene bør du unngå i et jobbintervju

Har du blitt invitert til et jobbintervju? Perfekt! Det er en gyllen mulighet til å selge deg inn til drømmejobben. Seniorrådgiver Monica Hatle-Larssen i Capus forteller om fem vanlige tabber du må unngå dersom du skal lykkes med å overbevise din nye arbeidsgiver om at du er perfekt for jobben.

  • Dato publisert: 15.11.2023

1. Du stiller uforberedt

Du viser i intervjuet at du ikke har gjort hjemmeleksa.  

I intervjuet skinner det gjennom at du ikke kjenner godt nok til bransjen, selskapet eller stillingen. Det er spesielt viktig at du gjør gode forberedelser, og leser deg opp om selskapets mål og utfordringer, strategier og endringer. Vis hvordan du kan bidra til å nå målene gjennom egen erfaring og kompetanse. 

 

2. Du er utydelig om hva du kan bidra med

Du har ikke tenkt gjennom hva du med din erfaring og kompetanse kan bidra med i den nye stillingen.  

Din nye arbeidsgiver vil vite hvorfor akkurat du er perfekt til jobben. Dersom du er uklar og vag på dette området, skaper du usikkerhet på om du virkelig kan skape merverdi for den nye arbeidsgiveren. Forbered deg, og vis gjerne så konkret som mulig gjennom resultater og eksempler hvordan du har lykkes i tidligere jobber med å nå målene for stillingen. 

 

 3. Du gir et dårlig førsteinntrykk

Du er urolig og har et unnvikende kroppsspråk, og du snakker utydelig eller altfor fort.  

Det er helt naturlig at du er nervøs i intervjusituasjonen. Det kan du gjerne være åpen om i intervjusituasjonen. Her bør du uansett i forkant tenke gjennom hvordan du fremstår som person. Dersom du pleier å snakke ekstra fort når du er nervøs, bør du legge vekt på å snakke roligere. Er du derimot en som kan ha tendens til å mumle, så snakk litt ekstra tydelig. Vær bevisst på kroppsspråket. Møt blikket til dem du snakker med, smil og ha en åpen kroppsholdning. Husk at den personlige kjemien du får med ny arbeidsgiver er viktig for at du skal bli ansatt.

 

 4. Du snakker deg selv ned

Du beskriver svakheter på en svært negativ måte. 

Beskriv dine svakheter. Det er et spørsmål som ofte dukker opp på intervjuer. Spørsmålet skal gi arbeidsgiver innsikt i hvordan du ser deg selv som person. Her bør du ikke snakke deg selv ned, og løfte fram feil og tabber du har gjort. I stedet bør du vise at du har innsikt i sider av deg selv som du jobber med å styrke eller forbedre. 

 

 5. Du er uprofesjonell

Du viser at du ikke har forstått de formelle rammene rundt et jobbintervju. 

Uansett hvilken jobb du skal til intervju til, så er det viktig at du viser at du har forstått at du skal vise respekt og profesjonalitet. Still til intervjuet ren og pen, kle deg gjerne litt penere enn du pleier. Skru av lyden på mobilen i forkant av intervjuet, og legg den bort.  

 

Slik lykkes du med jobbintervjuet 

Kort oppsummert, her er tipsene til hvordan du virkelig lykkes med jobbintervjuet: 

  • Gjør leksa: Les deg opp om selskapet, stillingen og bransjen 
  • Tenk gjennom ditt bidrag: Vis hvordan du vil bidra til selskapets mål gjennom din erfaring og kompetanse 
  • Vær imøtekommende: Ha et åpent kroppsspråk og snakk tydelig 
  • Vis selvinnsikt: Vis at du kjenner til områder ved deg selv som kan forbedres – og at du jobber aktivt med dette. 
  • Vær profesjonell: Du viser arbeidsgiver respekt gjennom å opptre profesjonelt gjennom hele intervjuprosessen 

 

Har du kontroll på disse områdene, har du gode forutsetninger til å ta et steg videre på karrieren. Lykke til med jobbintervjuet! 

 

Lurer du på noe?

Monica Hatle-Larssen er Seniorrådgiver i Capus, og rekrutterer ledere og spesialister til store offentlige og private virksomheter. Monica er en trygg, analytisk og grundig rådgiver. Med en variert portefølje setter hun seg raskt inn i nye roller og nye virksomheter.